Hemtjänstpersonal serverade kattmat till äldre kvinna – språksvårigheter bakom misstaget
En 79-årig kvinna i Norrköping fick kattmat istället för kräm med mjölk till frukost när hemtjänstpersonal missförstod hennes önskemål. Händelsen har väckt frågor om språkkraven inom hemtjänsten, men ingen Lex Sarah-anmälan gjordes.
Olyckligt misstag
Det var under en måndag i slutet av juni som Eva, 79 år, bad sin hemtjänstpersonal om kräm med mjölk till frukost. Till hennes förvåning kom personalen tillbaka med en tallrik kattmat.
– Jag sa till direkt att det här är ju kattmat, det kan jag inte äta, berättar Eva för Expressen.
Efter att Eva påpekat misstaget fotograferade den anställde innehållet i kylskåpet för att få hjälp med att identifiera vilken mat som var avsedd för människor och vilken som var till hennes katt.
Språksvårigheter försvårade kommunikationen
Eva beskriver att hon ofta har svårt att kommunicera med vissa hemtjänstanställda på grund av deras bristande svenska språkkunskaper.
– Det var ju språksvårigheter. Jag tycker det är så jobbigt när vi inte kan konversera med varandra, säger hon.
Hon menar att detta inte är första gången hon har haft problem med kommunikationen och önskar att hemtjänsten säkerställer bättre språkkunskaper hos personalen.
Kommunen: ”Jätteovanlig händelse”
Anette Asplund, verksamhetschef för hemtjänsten i Norrköpings kommun, beskriver händelsen som ett olyckligt missförstånd.
– Medarbetaren har förklarat att hen missförstod vad omsorgstagaren sa. Det är ett olyckligt misstag som har inträffat, säger hon.
En avvikelserapport skrevs efter incidenten, men kommunen bedömde att det inte fanns anledning att göra en Lex Sarah-anmälan då det tydligt handlade om ett misstag.
– Det är en jätteovanlig och enskild händelse, säger Asplund.
Språkkraven kan ses över
Enligt kommunen kontrolleras språkfärdigheter vid anställning, men efter incidenten kan rutinerna komma att ses över.
– Att kunna tillräckligt god svenska för att kunna utföra sitt arbete är ju ett grundkrav, säger Anette Asplund.
Eva hoppas att händelsen leder till förbättringar inom hemtjänsten så att liknande situationer kan undvikas i framtiden. För henne är det viktigt att kunna kommunicera med personalen för att få den hjälp hon behöver.